Kompetansemål
Våre aktiviteter i opplæringen og mulige koblinger til elevenes opplæring og kompetansemål i øvrige fag etter 7. årstrinn:
Naturfag:
Mangfold i naturen
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- planlegge og gjennomføre undersøkelser i minst ett naturområde, registrere observasjoner og systematisere resultatene
- fortelle om hvordan noen planter, sopp og dyr brukes i ulike tradisjoner, blant annet den samiske, og diskutere om bruken er bærekraftig
Fenomener og stoffer
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- gjøre rede for bruken av noen energikilder før og nå, og innhente informasjon og statistikk fra ulike kilder for å beskrive og diskutere mulige konsekvenser av energibruken for miljøet lokalt og globalt
- forklare begrepet klima, kjenne til noen årsaker til klimaendringer og undersøke og registrere konsekvenser av ekstremvær
Kroppsøving:
Idrettsaktivitet
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- utføre varierte aktiviteter og delta i lek som fremmer utholdenhet, koordinasjon og annen kroppslig utvikling
- bruke grunnleggende bevegelsesmønster og teknikker i noen individuelle idretter, noen utvalgte lagidretter og i alternative bevegelsesaktiviteter
Friluftsliv
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- orientere seg ved hjelp av kart i kjent terreng
- fortelle om lokale friluftslivstradisjoner
- være med i ulike friluftslivsaktiviteter og praktisere trygg ferdsel under varierte værforhold
- praktisere noen aktiviteter med røtter i samisk tradisjon
- utføre enkel førstehjelp
- forklare hvorfor fysisk aktivitet er viktig hver dag
Samfunnsfag:
Historie
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- fortelle om hovedtrekk ved samfunnsutviklinga i Norge frå vikingtida til slutten av dansketida og gjøre nærmere greie for et sentralt tema i denne perioden.
- gjøre greie for nasjonale minoriteter som finst i Norge, og beskrive hovedtrekk ved rettene, historien og levekår til de nasjonale minoritetene
Geografi
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- registrere og tolke spor etter istida på hjemstedet og forklare hva istida hadde å si for danning av landskap og hele landet.
- forklare samanhenger mellom naturressurser, næringer, bosetninger og levevis.
Samfunnskunnskap
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- gjøre greie for hva et samfunn er, og reflektere over hvorfor mennesket søker sammen i samfunn
- tolke ulike kulturelle symbol og gjøre greie for hva vi mener med begrepene identitet og kultur
- gjøre greie for hovedtrekk ved samiske samfunn i dag.